Een touchpoint is elk punt van interactie met een klant of potentiële klant in elk stadium van de customer journey. Digitale touchpoints verwijzen naar online betrokkenheid bij uw merk, waaronder uw website, advertenties, zoekresultaten van zoekmachines, sociale media en meer.
Nu steeds meer mensen hun computer en telefoon gebruiken om informatie, producten en diensten te vinden, is het belangrijker dan ooit om het volledige scala aan digitale touchpoints te begrijpen. Voor merken die ook fysieke winkels exploiteren, is het integreren van digitale ervaringen met on-site touchpoints ook essentieel.
Vooral retailers zijn gedwongen na te denken over touchpoints op nieuwe manieren die elk punt van de customer journey omvatten: van marketplaces zoals Amazon, het integreren van fysieke campagnes met digitale ervaringen en het benutten van verzending (kosten, punctualiteit en retourzendingen) als marktdifferentiator.
Als u nadenkt over de vele manieren waarop uw klanten met uw merk omgaan, kunt u ook beginnen met het uitbouwen van het klanttraject, het vinden van de juiste content of ervaring om op het juiste kanaal op het juiste moment aan de juiste persoon te leveren.
Het opbouwen van de klantreis betekent dat u uw klanten kent en begrijpt: hun pijnpunten, hun uitdagingen, hun motivaties en meer. Het is een proces dat we humanizing marketing noemen, waarbij een diepgaand begrip van uw klanten een merk in staat stelt marketing te gebruiken om een positieve impact op hun leven te hebben.
Laten we het dus hebben over enkele van de belangrijkste contactpunten die de klantervaring waarschijnlijk zullen beïnvloeden.
Ik maak graag het onderscheid tussen eigen en gehuurde digitale ruimte: op sociale media moet u zich houden aan alle regels (die vaker en abrupter veranderen dan we waarschijnlijk zouden willen) die gelden voor berichten die u op uw pagina plaatst en interactie met klanten. Dat komt omdat u in wezen de ruimte huurt van bijvoorbeeld Facebook.
Uw website is een ander verhaal. Dat is uw digitale eigendom en daarom is het een van de belangrijkste onderdelen van uw marketingstrategie. Uiteraard bevat uw website tal van potentiële touchpoints: productpagina's, blogposts, locatiespecifieke pagina's. Een goed begrip van uw klanten is cruciaal om uw website te perfectioneren als het middelpunt van de digitale klantervaring.
Een van de beste manieren om uw touchpoints op elkaar af te stemmen, is door de klantreis in kaart te brengen. Begin met persona's: wie zijn uw belangrijkste klantsegmenten? Om te begrijpen wie ze zijn en hoe ze waarschijnlijk interactie hebben met uw merk op belangrijke contactpunten, moet u inzichten verkrijgen uit klantgegevens.
Personalisatie is op dit moment een van de grootste trends in marketing, maar het vereist een heel specifieke aanpak met klantgegevens. Naast de nieuwe regelgeving rond privacy, is het belangrijk om te onthouden dat klanten u moeten kunnen vertrouwen met hun gegevens. Het verzamelen en verwerken van gegevens moet transparant gebeuren en merken moeten technologie gebruiken om hun klanten te verbinden met waardevolle ervaringen in ruil voor het voorrecht van toegang tot hun privégegevens.