Ahrefs is een van de populairste digitale marketinganalysetools die worden gebruikt voor het opstellen van auditrapporten, backlinkanalyses, URL rankings, concurrentieanalyses en nog veel meer. Het wordt veelvuldig gebruikt voor SEO-analyse. Afgezien van de SEO backlink-analyse, waarvoor ze bekend staan in de wereld van digitale marketing, is het ook nuttig voor zoekwoordanalyse en website rankings. Ahrefs gebruikt verschillende SEO-statistieken om te analyseren en kwantitatieve resultaten te leveren voor elke uitgevoerde website-analyse. In het verleden bood Ahrefs ook een gratis versie aan. Maar dat is nu niet meer het geval.
Ahrefs maakt gebruik van geavanceerde crawlsoftware om de manier waarop zoekmachines sites bekijken te reproduceren. Hierdoor kan de software (en de gebruiker) complexe netwerken van inkomende links zien. Het doet ook een analyse van de content op paginaniveau, rangschikt content op populariteit en sorteert en rapporteert allerlei soorten gegevens.
Met dit type informatie en met behulp van de zogenaamde "skyscraper-methode", kunt u met Ahrefs het exacte type content genereren waarvan u al weet dat mensen het willen lezen.
Het is geen snelkoppeling, je moet nog steeds het werk doen, maar het geeft je de routekaart die je nodig hebt om sneller vooruit te gaan.
In het onderzoeksrapport voor zoekwoorden van Ahrefs krijgt u een goed idee welke zoekwoorden u moet optimaliseren om de website ranking te verbeteren. Deze tool gebruikt zijn eigen crawler om de zoekvolumegegevens van de zoekwoordplanner te verzamelen. Wat Ahrefs onderscheidt van andere tools, waaronder de Google keyword planner , is dat het u ook laat weten welke zoekwoorden uw concurrenten gebruiken voor optimalisatie. Dit helpt uw website omdat u dezelfde zoekwoorden of de variaties ervan kunt gebruiken, waardoor uw algehele website ranking zal verbeteren. Naast organisch bieden ze ook een analyserapport voor betaalde zoekwoorden.
In het tabblad Nieuwe links kunt u teruggaan naar vorige maand of zoeken binnen de huidige maand en zo elke dag nieuwe links ontdekken. Dit rapport kan u helpen om een linkbuilding-campagne te ontwikkelen die door uw concurrent wordt uitgevoerd een linkbuilding-campagne te evalueren of zelfs helpen u een linkbuilding probleem op te sporen dat mogelijk heeft geleid tot een soort van penalty of over-optimalisatie filter.
Het tabblad Verloren links heeft dezelfde interface als het rapport Nieuwe links. Deze tool meldt gebroken links tot op de dag nauwkeurig. Combineer dat met hun crawlvoorkeuren (betere links worden sneller opgepikt) waardoor u een snelle afname van het aantal links snel kunt traceren.
U kunt dit rapport gebruiken om links te vinden die een concurrent heeft verloren. U kunt contact opnemen met de webmaster en kijken of u uw site of soortgelijke content niet kunt promoten om de link te krijgen die uw concurrent eerder kreeg.
U kunt dit rapport exporteren naar Excel- of .CSV-indeling.We surfen allemaal op het internet in een 'filterballon'. Soms is het moeilijk te geloven dat een site of blogpost die u leuk vindt, niet breder wordt gedeeld.
Of op een hoger niveau, veel marketeers denken dat de content die engagement genereert ook direct links zal genereren. Die perceptie is een mythe.
U kunt het beste het contentrapport gebruiken om precies te begrijpen wat goed werkt. Begrijp welke pagina's daadwerkelijk links krijgen als u aan uw organische zichtbaarheid werkt. Begrijp wat aandacht krijgt. Begrijp welk type content wordt gedownload. Zijn persberichten belangrijk? Werken infographics echt? Welke content van uw concurrenten zorgt voor 80% van hun links en verkeer? U kunt al die vragen beantwoorden met het rapport Topcontent.
Site Explorer heeft een Link Intersect-rapport waarmee u verschillende URL's kunt invoeren en kunt zien welke websites linken naar concurrenten (of branchewebsites), maar niet naar uw site. U kunt dezelfde gegevens verkrijgen door links van verschillende sites te exporteren en een paar Excel-trucs uit te voeren. Maar de link intersect tool doet het sneller.
Bevat een branchepublicatie links naar al uw concurrenten, maar is vergeten te linken naar u? Is er een verslaggever die uw concurrenten interviewt, maar niet u? Ontdek het met de link intersect tool en ontdek een aantal quick wins die u op gelijke voet brengen.