Business casual klinkt als een trend - geen zorgen meer over wat u op uw werk draagt, toch? Niet helemaal.
In feite zijn deze kledingvoorschriften een veel voorkomende bron van verwarring voor werknemers. En het is niet hun schuld - er is echt geen duidelijke, gestandaardiseerde definitie. Business casual kan verschillende dingen betekenen bij verschillende bedrijven, steden en industrieën. En bovendien is het niet eenvoudig om de subtiele verschillen tussen "business" en "business casual" te begrijpen.
Eén ding is duidelijk: het dragen van een korte broek en een t-shirt of een zomerjurk en sandalen is te casual. Maar het dragen van een volledig pak is te formeel. Bij twijfel is het beter om u te formeel te kleden in plaats van te nonchalant. Maar waar is de lijn?
Lees verder om de richtlijnen over geschikte business casual kleding voor mannen en vrouwen te weten te komen, samen met algemeen advies over wat te dragen - en wat niet te dragen - op kantoor en tijdens sollicitatiegesprekken.
Business casual voor dames kan een combinatie zijn van een rok of broek gecombineerd met een blouse met knopen. Een eenvoudige jurk kan ook worden gedragen. Een eenvoudige jas of blazer kan worden toegevoegd om de look voor chiquere gelegenheden compleet te maken. Schoenen moeten idealiter een gesloten teen hebben, maar vrouwen kunnen open-teen schoenen met hakken dragen.
Hieronder staan enkele voorbeelden van de soorten kleding die vrouwen kunnen gebruiken bij het mixen en matchen van hun business casual outfit:
Tops: katoenen blouses met omslag, stijlvolle mouwloze shirts, coltruien, tops met elegante maar nette halslijnen, jurken in neutrale en effen kleuren Bottoms: gesneden rokken, knielengte rokken, geklede broek Schoenen: stiletto's, pumps, open hakken, gesloten kitten heels Vermijd: platte sandalen, ballerina's, denim, broeken met opvallende prints en felle kleuren, spaghettibandjes
Als u solliciteert naar een baan waar de werkomgeving een business casual dresscode heeft, moet u zich nog steeds passend kleden voor het sollicitatiegesprek. Probeer een look te zoeken die formeler en minder business casual is. Als de interviewer een korte broek en een crop top draagt, moet u niet hetzelfde doen! U moet uzelf immers kleden om indruk te maken tijdens een sollicitatiegesprek en dat betekent ook uzelf als een professional laten zien.
Mannen kunnen een colbert en broek met een shirt en zelfs een das dragen, of u kunt kiezen voor een trui en een button-down. Vrouwen moeten kiezen voor een blouse en een geklede broek of zelfs voor een jurk gaan waarmee ze een statement maken. Beide geslachten moeten heldere, flitsende kleuren vermijden.