Plagiaat is een serieus probleem. Als u als student betrapt wordt op plagiaat, kan dit ernstige gevolgen hebben voor uw toekomstige academische en werkcarrière. Afgezien van het disciplinaire perspectief, schaadt plagiaat ook de mate waarin u als student kunt leren tijdens uw academische studie. Wanneer u vals speelt door plagiaat te plegen, bedriegt u uiteindelijk uzelf, omdat u de kans hebt laten liggen om kennis over een specifiek onderwerp te vergaren. Deze vaardigheden kunnen u van pas komen tijdens uw leven, dus plagiaat moet koste wat kost vermeden worden.
Sommige vormen van plagiaat zijn duidelijk. Een essay woord voor woord kopiëren en indienen alsof het de uwe is? Plagiaat natuurlijk. Het probleem is echter niet altijd zo overduidelijk.
Direct plagiaat is het woord voor woord kopiëren van andermans werk. Een alinea uit een boek of artikel in uw essay invoegen, zonder toeschrijving of aanhalingstekens, is direct plagiaat. Iemand betalen om een essay voor u te schrijven en het essay in te dienen alsof het uw eigen werk is, is ook direct plagiaat. Als u direct plagiaat pleegt, wordt u waarschijnlijk gepakt dankzij software en tools zoals Turnitin.
Parafraseren is het aanbrengen van een paar wijzigingen (vaak cosmetisch) in het werk van iemand anders en het vervolgens laten doorgaan alsof het uw eigen werk is. Tenzij een idee algemeen bekend is, kunt u het niet in uw werk opnemen zonder te citeren.
"Mozaïek" plagiaat is een combinatie van direct plagiaat en parafraseren. Bij dit type worden verschillende woorden, woordgroepen en zinnen geparafraseerd in uw essay gebruikt zonder aanhalingstekens te gebruiken.
Onbedoelde plagiaat treedt op wanneer citaten ontbreken of bronnen onjuist worden geciteerd. Onbedoelde plagiaat is vaak het resultaat van een ongeorganiseerd onderzoeksproces. Uiteindelijk, als u er niet in slaagt om uw bronnen op de juiste manier te vermelden, hebt u plagiaat gepleegd - zelfs als u alle intentie had om dit niet te doen.
Niet alle gevallen van plagiaat komen voort uit een opzettelijke intentie om vals te spelen. Soms laten studenten citaten weg bij het maken van aantekeningen. Dit is echter geen excuus en biedt daarom geen bescherming tegen beschuldiging van plagiaat. Zelfs in gevallen waarin het plagiaat noch opzettelijk noch roekeloos is bevonden, kan er nog steeds een straf worden gegeven voor dit soort praktijken.
Plagiaat is om drie redenen onethisch.
Ten eerste is het onethisch omdat het een vorm van diefstal is. Door de ideeën en woorden van anderen te nemen en te doen alsof die van u zijn, steelt u het intellectuele eigendom van iemand anders.
Ten tweede is het onethisch omdat een pleger van plagiaat vervolgens profiteert van deze diefstal.
Ten derde is dit een bewijs van de capaciteiten en kennis een ander. Als een student een baan verkrijgt op basis van een kwalificatie die hij niet heeft verdiend, kan dit een risico voor anderen zijn.
Sommige studenten spelen ongetwijfeld vals. Ze nemen opzettelijk het harde werk van anderen over, gebruiken het om er zelf beter van te worden en leren weinig tot niets. Maar de meeste gevallen van plagiaat berusten op louter toeval en kunnen worden vermeden als studenten zich meer bewust worden van hun eigen schrijf- en onderzoekspraktijken. De meeste studenten die plagiaat plegen, doen dit onbedoeld, meestal omdat ze niet over de vaardigheden beschikken of te veel op het werk van anderen voortborduren of omdat ze niet weten wat plagiaat inhoudt.
Om ervoor te zorgen dat u geen plagiaat pleegt, moet u altijd uw bronnen vermelden (documenteren) als u verwijst naar informatie die u tijdens uw onderzoek of studie hebt geleerd. Zelfs als u de informatie hebt samengevat of als u deze in uw eigen woorden hebt geherformuleerd, moet u nog steeds de bron van de informatie vermelden.
Denk aan de basisregel van plagiaat: als u de ideeën of feiten van iemand anders dan die van uzelf gebruikt, noemt, verwijst, citeert, samenvat, parafraseert, beschrijft. Er is een heel groot gebied van 'algemene kennis', bijvoorbeeld: Nederland heeft 12 provincies, die u niet hoeft te vermelden.