Onlangs heeft het Google Webmaster-team aangekondigd dat ze het nofollow link attribute (d.w.z. rel = nofollow) vanaf nu zullen behandelen als ‘hint’ in plaats van een link die wordt gebruikt voor ranking doeleinden. Bovendien kondigde de zoekgigant aan dat ze nog twee linkkenmerken voor gesponsorde content en door gebruikers gegenereerde (UGC) content zullen toevoegen aan de nofollow linkclub.
Volgens de officiële aankondiging van Google zal het nofollow link attribute rel = "sponsored" worden gebruikt om links op sites te herkennen die zijn gecreëerd als onderdeel van advertenties, gesponsorde content en andere commerciële overeenkomsten.
Aan de andere kant wordt het nofollow link attribute rel = "ugc" voorgesteld voor links die worden gebruikt voor door gebruikers gegenereerde inhoud (User Generated Content). Bijvoorbeeld in forumberichten en reacties.
En voor degenen die niet op de hoogte zijn, is de rel = "nofollow" link voor de gevallen waarin de webmaster naar een pagina wil linken maar geen enkele vorm van goedkeuring wil.
Vanaf nu zal Google de kenmerken van de nofollow-link als een hint behandelen. Dit betekent dat ze de links als krediet kunnen tellen, het als spam kunnen beschouwen, of zelfs voor ranking-doeleinden.
Vanaf 1 maart 2020 zal Google nofollow-links gebruiken als "hints". Dit betekent dat Google ervoor kan kiezen om de nofollow-richtlijn te negeren en de signalen te gebruiken als onderdeel van het zoekalgoritme.
Sommigen beweren dat dit altijd het geval is geweest. Ondanks dat Google vaak zegt dat nofollow-links niet worden gebruikt als rangkingsignaal, is de SEO-gemeenschap het hier niet mee eens en zijn er talloze discussies en artikelen geweest om dit te benadrukken. Het is echter eerlijk om te zeggen dat er op dit vlak geen hard bewijs is en dat de meeste claims meer gebaseerd zijn op speculatie dan op feiten.
Als erkenning van het feit dat het internet sinds 2005 aanzienlijk is geëvolueerd, introduceert Google twee nieuwe link attributen; rel = "gesponsord" en rel = "ugc", om naast rel = "nofollow" te zetten.
Het is de bedoeling van Google dat deze nieuwe attributen door webmasters worden gebruikt om aanvullende, meer beschrijvende manieren te bieden om Google de aard van bepaalde links te laten weten.
rel = "sponsored": gebruik het gesponsorde attribuut om links op uw site te identificeren die zijn gecreëerd als onderdeel van advertenties, sponsoring of andere compensatieovereenkomsten.
rel = "ugc": UGC staat voor User Generated Content, en de ugc-attribuutwaarde wordt aanbevolen voor links van door gebruikers gegenereerde content, zoals reacties en forumberichten.
rel = "nofollow": gebruik dit attribuut voor gevallen waarin u naar een pagina wilt linken maar geen enkele vorm van goedkeuring wilt impliceren, inclusief het doorgeven van linkjuice aan een andere pagina.
De wijzigingen van Google zijn (bijna volledig) met terugwerkende kracht verenigbaar. Website-exploitanten hebben geen reden om de linkattributen van bestaande pagina's te wijzigen.
De campagne van Google tegen het kopen van links lijkt nu op gang te komen. Grote en belangrijke delen van het internet, zoals Wikipedia, karakteriseren uitgaande links over de hele linie met het nofollow-attribuut en ontdoen ze zo van de link juice van Google.
Google heeft deze signalen echter nog steeds nodig voor het algoritme en voor rankings. Met de twee nieuwe linkattributen kan Google links beter onderscheiden. Bovendien zal Google deze attributen alleen als een hint behandelen, en niet als een instructie.
Als website-eigenaren slechts een paar dofollow links plaatsen en de andere nofollow zijn wordt uw website gemarkeerd door Google. Dergelijke patronen zijn te vinden op sites die links verkopen, meestal verborgen in blogs en andere vormen van artikelen. Het verkopen van backlinks is in strijd met de richtlijnen van Google. Google gebruikt sinds de Florida Update in 2003 geavanceerde technieken om kunstmatige linkfarms en aangekochte links te identificeren.
Hier is een voorbeeld: een artikel geschreven door een betrouwbare bron. Als u via een nofollow attribuut naar een artikel linkt, zou u Google het verkeerde signaal kunnen geven dat de link onbetrouwbaar is. Maar Google zou weten dat de website een van de meest vertrouwde bronnen op internet is en zou daarom mijn nofollow als misbruik beschouwen. Het betrouwbare artikel is ook relevant omdat het hetzelfde onderwerp noemt als in dit artikel beschreven. Google erkent de relevantie tussen de twee artikelen dankzij hun algoritmen. Een nofollow-kenmerk is hier dus niet logisch.
Het is ook waar dat in 2019 bij elke dofollow link het vertrouwen wordt doorgegeven van de ene website naar de andere website. Dit betekent dat uw eigen vertrouwen met elke link die u plaatst afneemt - het PageRank-algoritme van Google is nog steeds van kracht anno 2019.Als u gierig bent en geen vertrouwen aan een andere webbron wilt geven, moet u helemaal geen link invoegen in plaats van het kenmerk nofollow te gebruiken.