Een onderzoek dat wordt uitgevoerd door een groep mensen te interviewen om hun mening over een bepaald onderwerp of probleem te achterhalen. De resultaten van een poll zijn minder bevooroordeeld als de mensen willekeurig worden geselecteerd.
Wat is het verschil tussen een poll en een enquête? Een poll of peiling wordt gebruikt om één eenvoudige vraag te stellen, terwijl een enquête meestal wordt gebruikt om een breed scala aan vragen te stellen.
Met een poll kunt u één meerkeuzevraag stellen. Deelnemers kunnen kiezen uit antwoorden die u vooraf definieert. U kunt kiezers beperken om slechts één antwoord op uw vraag te selecteren of hen toestaan meerdere antwoorden te kiezen.
U hebt ook de optie om een ander veld toe te voegen zodat kiezers hun eigen antwoord kunnen invoeren.
Nodig mensen uit door ze een e-mail te sturen, en zorg ervoor dat elke respondent slechts één keer per e-mailadres kan stemmen, houd tevens bij wie wel of niet heeft gereageerd terwijl de stemmen anoniem blijven.
Als er reacties binnenkomen, kunt u zien welke kandidaat de meerderheid heeft. Maak een aangepaste grafiek om de weergave van de resultaten makkelijk aan te kunnen passen.
Een opiniepeiling is een enquête waarbij enquêteurs op steekproefsgewijs mensen dezelfde vragen stellen. De opiniepeiling is bedoeld om erachter te komen wat mensen denken over een thema of probleem. Het is een marktonderzoekstechniek waarbij opiniepeilers mensen vragen naar hun mening.
Organisaties gebruiken opiniepeilingen tijdens verkiezingscampagnes om te bepalen welke partij het meest waarschijnlijk zal winnen. Er vinden zelfs politieke peilingen plaats, wanneer er geen verkiezingscampagne is.
Laten we bijvoorbeeld aannemen dat twintig procent van de doelpopulatie ouder is dan 60. Het stembureau moet er daarom voor zorgen dat de steekproefpopulatie hetzelfde aandeel heeft van 60-plussers.
Een opiniepeiling vertegenwoordigt de meningen van een bevolking. Onderzoekers stellen steeksproefgewijs een reeks vragen aan mensen binnen een bepaalde populatie. De enquêteurs stellen respondenten vragen persoonlijk, via de telefoon of via internet.
Opiniepeilingen zijn nooit honderd procent nauwkeurig. Simpel gezegd; geen van hen kan perfect de meningen van de hele bevolking weerspiegelen.
Volgens de statistische theorie is de enquête bij een willekeurige peiling van duizend personen 19 keer op 20 100% nauwkeurig. Daarom is de opiniepeiling tot op drie procent nauwkeurig. Met andere woorden, het heeft een foutenmarge van 3%.
Om echter binnen drie procent nauwkeurig te zijn, moet u een respons van 100% hebben. Dat wil zeggen dat alle mensen in de willekeurig geselecteerde populatie reageerden.
Als minder dan 100% van de mensen in een enquête reageert, is de nauwkeurigheid minder.
Met een steekproef van 2.000 respondenten heeft de peiling een foutmarge van 2% - met een nauwkeurigheid van 19 keer 20. Ook wanneer 100% van de mensen reageert.
In de afgelopen jaren zijn opiniepeilingen slechter geworden in het voorspellen van verkiezingsuitslagen.
De meeste peilingen voorspelden dat Britten ervoor zouden kiezen om in de Europese Unie te blijven. In een referendum in 2016 koos 52% van de Britse kiezers voor Brexit. Brexit staat voor BRITain EXITing the European Union
De meeste opiniepeilingen hebben ook de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 verkeerd voorsteld. Ze voorspelden dat Hillary Clinton zou winnen. Donald Trump won uiteindelijk.