Een Marketplace-platform is een vorm van e-commerce die potentiële kopers en verkopers allemaal binnen één platform verbindt om te helpen huren, kopen, ruilen of onderhandelen.
Traditionele e-commerceplatforms zijn niet gebouwd om het multi-vendor-model te hanteren waarin marketplaces worden gebruikt. Met meerdere kopers en verkopers, maken marketplaces het gemakkelijker om met elkaar transacties uit te voeren.
Op advertentie gebaseerde marketplaces brengen leveranciers kosten in rekening voor betaalde plaatsing. Als u bijvoorbeeld TheFork bezoekt en naar restaurants zoekt, krijgt u een lijst van de top 10 restaurants in uw omgeving, gerangschikt volgens hun algoritme.
Transactionele marktplaces verdienen geld wanneer een transactie plaatsvindt. Dit soort marketplaces neemt meestal een percentage van de totale transactie in beslag. Het voordeel hiervan is dat leveranciers alleen hoeven te betalen als ze geld verdienen. On-demand services zoals Uber vallen in deze categorie.
Sommige marketplaces verzamelen informatie aan de vraagzijde en verkopen die informatie - een zogenaamde lead - aan leveranciers.
Marketplaces zijn platforms waar bedrijven hun producten of diensten aan hun klanten kunnen verkopen. Dit kan door het verzamelen van productinformatie, die vervolgens wordt geüpload naar de marketplace. Met deze procedure kunt u uw lokale onderneming gemakkelijk in een mum van tijd veranderen in een internationale onderneming. Ze doen dit door de betaling en verwerking van bestellingen af te handelen. Dit kan worden gezien als een extra beveiligingsniveau voor zowel de koper als de verkoper. Wanneer een bestelling wordt geplaatst, garandeert en legitimeert de marketplace dat de betaling niet frauduleus is. Klantenservice / tevredenheid is ook een groot deel van hun taak als contactpersoon tussen de koper en de verkoper.
Deze populaire internationale marketplaces zijn Amazon, Zalando, Alibaba TMall en Mercado Libre. De meeste landen hebben ook sterke nationale spelers zoals Bol.com (Nederland) en Allegro (Polen).