Cost per Acquisition, of 'CPA', is een marketingstatistiek die de totale kosten meet om één betalende klant op campagne- of kanaalniveau te werven. CPA is een essentiële maatstaf voor marketingsucces.
Totale campagnekosten gedeeld door het aantal conversies = CPA.Zonder een goed begrip van CPA, riskeert u dat uw klanten te veel betalen of meer betalen om een klant te werven dan wat ze eigenlijk waard zijn voor uw bedrijf. Het berekenen van een effectieve CPA staat centraal in elke solide klantwervingsstrategie en is cruciaal voor de duurzaamheid op lange termijn van uw bedrijf.
U heeft CPA waarschijnlijk als een optie gezien bij het bieden op Facebook, Google of een ander advertentienetwerk. Vaak hebt u de keuze tussen bieden op basis van CPC (kosten per klik), CPM (kosten per 1.000 vertoningen) of CPA (kosten per acquisitie).
Effectieve CPA-advertenties zijn een belangrijk onderdeel om inzicht te krijgen in de kosten per acquisitie tarieven. Wanneer een reclamecampagne effectief is, betekent dit dat de kosten per acquisitie laag zijn. Er zijn meer bezoekers die converteren naar klanten dan normaal, en het maakt de betaalde reclame een uitstekende keuze is omdat u minder betaalt voor een conversie dan het bedrijf heeft begroot. Direct response-adverteerders houden het meest van kosten per acquisitie bij betaald adverteren omdat het van nature zeer effectief en economisch is. Omdat de kosten per acquisitie het aantal conversies van bezoeker naar klant meten, zelfs wanneer efficiënte, effectieve CPA-advertenties onderworpen zijn aan zoekmachineoptimalisatie praktijken.
Zoekmachineoptimalisatie is belangrijk als het gaat om kosten per acquisitie. Hoe beter de zoekmachineoptimalisatie van een webpagina, hoe effectiever CPA-reclame is. Het gebruik van geoptimaliseerde zoekwoorden en zinnen die rechtstreeks betrekking hebben op het onderwerp van de webpagina dat deel uitmaakt van de betaalde campagne, kan de kosten per acquisitie lager laten uitvallen. Het aantal natuurlijke resultaten van een zoekopdracht in een zoekmachine kan net zo belangrijk zijn voor de kosten per acquisitie als voor de organische zoekresultaten in een zoekmachine. Het kan betekenen dat u meer conversies krijgt zonder dat u veel hoeft te betalen voor een betaalde campagne.