Heatmaps zijn een methode om gegevens grafisch weer te geven, waarbij waarden in kleur worden weergegeven, waardoor het gemakkelijk is om complexe gegevens te visualiseren en in één oogopslag te begrijpen. Heatmaps kunnen handmatig worden gemaakt, hoewel moderne heatmaps over het algemeen worden gemaakt met behulp van gespecialiseerde heatmapping-software.
Heatmaps worden gebruikt sinds het einde van de 19e eeuw, toen Toussaint Loua een shading map gebruikte om sociale demografische veranderingen in Parijs te visualiseren.
De huidige heatmapping technologie werd begin jaren negentig voor het eerst een handelsmerk van softwareontwerper Cormac Kinney, die een hulpmiddel ontwikkelde om realtime financiële marktinformatie grafisch weer te geven.
Bij het maken van heatmaps kunnen verschillende kleurenschema's worden gebruikt, waaronder grijswaarden en de kleuren van de regenboog. Kaarten met de kleuren van de regenboog hebben echter vaak de voorkeur, omdat mensen meer kleurschakeringen kunnen waarnemen dan grijs (hoewel er nadelen zijn).
Over het algemeen vertegenwoordigen warmere kleuren (rood en oranje) "meer gebruikte" of "populairere" secties, terwijl koelere kleuren (blauw en paars) minder vaak gebruikte delen van uw kaart vertegenwoordigen.
Heatmaps zijn visuele weergaven van gebruikersreacties op verschillende pagina's van uw website en bieden een visuele context voor eenvoudige analyse. Ze helpen u inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers, die u vervolgens kunt gebruiken om uw website aan te passen om beter aan de verwachtingen van bezoekers te voldoen, onder andere door meer conversies te genereren, bouncepercentages te verlagen of de verkoop te stimuleren.
Met andere woorden, heatmaps zijn een gemakkelijke manier om geaggregeerde gebruikerstrends voor een bepaalde webpagina te contextualiseren.
Vaak worden ze gebruikt om klikken en tikken op een webpagina te onthullen, waarbij elk pagina-element op de pagina een kleurcode heeft op basis van hoe populair het is. De meest geklikte of getikte elementen kunnen felrood zijn, terwijl de minder geklikte elementen vervagen naar koelere kleuren.
Alle websites willen hetzelfde: tevreden gebruikers. Tevreden gebruikers kopen meer, abonneren zich vaker of consumeren meer content.
Het probleem is om erachter te komen waar uw gebruikers blij van worden.
Als u een UX-ontwerper, een marketingprofessional, een digitale analist of een product owner bent, is dit nog meer waar. U ontmoet uw klanten zelden in het echt. En zelfs als u dat wel doet, weten ze misschien niet wat ze van een website willen of weten ze niet hoe ze dit moeten uitdrukken.
U moet echter nog steeds hun klantreis begrijpen alsof u naast hen zat wanneer ze uw website bezoeken. En met een heatmap kunt u precies dat doen.