Een baseline in projectmanagement is een duidelijk gedefinieerd startpunt voor uw projectplan. Het is een vast referentiepunt om de voortgang van uw project te meten en te vergelijken. Hiermee kunt u de prestaties van uw project in de loop van de tijd beoordelen.
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat uw project op schema ligt om binnen zes weken af te ronden. Is dat goed of slecht? Als de baseline van uw planning een voltooiing van vier weken heeft, kunt u zien dat er een probleem is en moet uw team mogelijk aanpassingen maken om de voortgang te versnellen.
Een project baseline heeft doorgaans drie componenten: planning, kosten en reikwijdte. Vaak worden deze drie baselines afzonderlijk gecontroleerd, en gerapporteerd om ervoor te zorgen dat ze allemaal op schema liggen. Wanneer het volledig is geïntegreerd, kan dit een performance measurement baseline (PMB) worden genoemd.
Een PMB biedt u de mogelijkheid om efficiënt te monitoren en te beheren hoe een wijziging in één component de andere beïnvloedt. Wanneer uw baselines bijvoorbeeld zijn geïntegreerd, kunt u snel zien hoe een vertraging in de planning de projectkosten zal beïnvloeden. Veel organisaties beschikken echter niet over de tools en processen die nodig zijn om de drie baselines volledig te integreren.
Om een project baseline op te stellen, moet u eerst de reikwijdte van uw project bepalen. Dit kan worden gedaan met een scope, een lijst met projectdoelstellingen en deliverables. Splits al het werk dat nodig is om deze resultaten te bereiken op in afzonderlijke taken en subtaken met gedetailleerde beschrijvingen.
Vervolgens moet u uw projectplanning in kaart brengen met duidelijk gedefinieerde deadlines en een definitieve deadline. Een goed hulpmiddel om hier te gebruiken is een Gantt-diagram, dat gemakkelijk kan worden bewerkt en aangepast aan veranderende deadlines. Schat in hoe lang elke taak zal duren en wijs de middelen dienovereenkomstig toe.
Nu moet u de totale kosten van uw project plannen. Houd rekening met alle relevante factoren, waaronder uurtarieven, beschikbare middelen en variërende PPC-kosten. Koppel dit budgetplan aan uw planning om ervoor te zorgen dat de twee op elkaar zijn afgestemd.
De baseline van uw project moet duidelijk worden geschetst voordat u door kunt gaan naar de volgende fase: de buy-in van belanghebbenden. Organiseer een vergadering om uw plan te presenteren, eventuele zorgen van belanghebbenden aan te pakken en de nodige wijzigingen aan te brengen. Dit is een belangrijke stap bij het bepalen van de baseline van uw project, omdat het eventuele ontwerpfouten aan het licht brengt, die gemakkelijker te verhelpen zijn voordat u met het project begint.
Neem deze marketingcampagne voor sociale media als een eenvoudig voorbeeld van een project baseline:
Uw werkgever heeft u gevraagd om een social media campagne op te zetten die samenvalt met de lancering van een nieuw product. U krijgt een projectbudget toegewezen en uw doel is om naamsbekendheid op te bouwen en verkoop van het product aan te moedigen.
Daarom zou uw project baseline er ongeveer zo uit kunnen zien:In dit baseline voorbeeld van een project moet u eerst alle taken schetsen die nodig zijn om uw conversieratio te verbeteren en het einddoel van 500 verkopen te bereiken. Dit omvat plannen voor posts op social media voor verschillende platforms met gedetailleerde tekst- en ontwerpinstructies. Vervolgens kunt u uw planning in een contentkalender in kaart brengen, inclusief datums en tijden voor elk bericht. Maak ten slotte een gedetailleerd budget om uw kosten over verschillende sectoren te verdelen, bijvoorbeeld PPC-kosten voor Facebook advertenties.