Viral marketing genereert interesse in een merk of product (en dus potentiële verkopen) door middel van berichten die zich snel van persoon tot persoon verspreiden. Het idee is dat de gebruikers er zelf voor kiezen om de content te delen.
Vanwege hun snelheid en het feit dat ze delen gemakkelijk maken, zijn sociale netwerken de natuurlijke habitat van dit soort marketing. Het meest voorkomende voorbeeld van de afgelopen tijd is het creëren van emotionele, verrassende, grappige of unieke video's op YouTube, die vervolgens worden gedeeld op Facebook, Twitter en andere kanalen.
Maar viral gaan kan best tricky zijn. Het is belangrijk om te onthouden dat bij dit soort campagnes een groot deel van de controle in handen van de gebruikers is en het risico bestaat dat de boodschap verkeerd wordt geïnterpreteerd of geparodieerd. Aan de andere kant kan een succesvolle viral campagne wonderen verrichten voor de resultaten van uw merk.
Sociale media hebben de kracht en het potentieel van mond-tot-mondreclame en buzzmarketing die de inkomsten van het bedrijf aanzienlijk vergroot. In het verleden vond mond-tot-mondreclame plaats in de context van privégesprekken tussen familie en vrienden, en buzzmarketing was afhankelijk van communicatiemethoden met lage snelheid, zoals kranten, om het woord op grote schaal te verspreiden.
Tegenwoordig vindt mond-tot-mondreclame plaats via digitale marketingkanalen waar gebruikers zich bezighouden met marketingcontent en deze delen op hun sociale platforms. Een enkele share op sociale media kan met één druk op de knop honderden, duizenden of zelfs miljoenen mensen bereiken. Iets delen op sociale media is een eenentwintigste-eeuwse versie van mond-tot-mondreclame, behalve dat het duizenden keren effectiever kan zijn.
Naarmate meer bedrijven het enorme potentieel van viral marketing voor het bereiken van hun ideale klanten hebben ontdekt, hebben marketeers ontdekt welke factoren bijdragen aan een succesvolle viral marketingcampagne. Een theorie die bekend staat als het STEPPS-model beschrijft zes factoren die ervoor zorgen dat een bericht viraal gaat.
Social currency - Als het delen van een stuk content ervoor zorgt dat een gebruiker er goed uitziet voor zijn publiek, is de kans groter dat hij het deelt. Gebruikers kunnen social currency ontlenen aan hun associatie met uw merk of met de content zelf of de berichtgeving ervan.
Triggers - Social currency zorgt ervoor dat mensen over uw viral content praten, triggers zorgen ervoor dat ze erover blijven praten. Een trigger is elke vorm van stimulus die gedachten en ideeën oproept of met elkaar verbindt. Het concept van triggers verklaart waarom de verkoop van Mars candybars toenam terwijl NASA zijn missie naar Mars organiseerde. Mensen zagen 'Mars' elke dag in het nieuws en werden getriggerd om de candybars te kopen. Viral marketing moet aansluiten bij de dagelijkse ervaringen van consumenten.
Emotie - Mensen zijn in wezen emotionele schepsels en emotionele berichten zijn het beste voor het trekken van onze aandacht. Of het nu gaat om een schattige dierenvideo of een campagne ter ondersteuning van een wetenschappelijk onderzoek, het is een belangrijke stap om uw publiek aan te spreken en uw inhoud te laten delen. Emotie houdt verband met social currency, aangezien deelnemers een sociaal voordeel kunnen ervaren door gevoelig te lijken of bezorgdheid te tonen over een belangrijk sociaal probleem.
Openbaar – Wanneer een bericht op een openbare plaats wordt gepresenteerd, is de kans groter dat mensen het bericht delen. Openbare presentatie van een bericht fungeert als sociaal bewijs van dat bericht. Als een gebruiker van sociale media ziet dat veel van zijn/haar contacten (of een spraakmakend persoon) een specifiek bericht verspreiden, zijn ze misschien meer geneigd om dat bericht ook te delen.
Praktische waarde - Een geweldige manier om een bericht viraal te laten gaan, is ervoor te zorgen dat het enige praktische waarde heeft wanneer het wordt geconsumeerd of gedeeld. Mensen vinden het heerlijk om anderen te helpen of bij te dragen aan een goed doel, en zullen gemakkelijk een viral boodschap verspreiden als het hen de kans geeft om iemand te helpen.
Verhalen - Mensen denken in termen van verhalen, en er is iets aan een echt meeslepend verhaal dat ervoor zorgt dat gebruikers van sociale media het willen verspreiden onder hun vrienden en contacten. Het vertellen van een geweldig verhaal over uw bedrijf, product of klanten in een beknopte, impactvolle indeling (vooral video) is een geweldige manier om sociale betrokkenheid te genereren die merkherkenning bevordert.