Jaren geleden was het mogelijk voor een medewerker om naast andere taken ook marketing op zich te nemen. Online marketing is nu echter zo ingewikkeld geworden dat elk aspect een andere specialist vereist.
Online marketing is zelfs een van de meest complexe activiteiten die u binnen uw bedrijf onderneemt. Omdat het altijd in ontwikkeling is, kan het voor niet-marketeers moeilijk zijn om de nieuwste ontwikkelingen bij te houden.
Dit is de reden waarom veel bedrijven ervoor kiezen om online marketing uit te besteden. Maar is dat de juiste beslissing voor u? Hoe kiest u tussen in-house en uitbesteden van online marketing?
Online marketing is slechts een van de diensten die bedrijven uitbesteden. Veel kleine tot middelgrote bedrijven gebruiken uitbesteden ook om extern talent te vinden voor andere activiteiten.
U kunt veel verschillende diensten uitbesteden, maar de voornaamste reden voor uitbesteden is dezelfde: het stelt uw bedrijf in staat om geen personeel aan te hoeven nemen, wat een tijdrovend en kostbaar proces is. Bovendien betekent het dat huidige medewerkers kunnen blijven werken aan de kernactiviteiten van het bedrijf.
Hoe zit het met in-house versus online marketing uitbesteden? Dit is misschien wel de belangrijkste dienst om uit te besteden, omdat er zoveel soorten online marketing zijn. Daarom, zelfs als u een expert op het gebied van sociale media zou inhuren, heeft deze persoon mogelijk alleen een basiskennis van SEO - en vice versa. Om alle verschillende expertisegebieden te bestrijken, heeft u een team van zes tot acht mensen nodig.
Grote bedrijven kunnen het zich veroorloven om al deze experts in huis te hebben, maar het samenstellen van zo'n team ligt buiten het bereik van de meeste middelgrote bedrijven, laat staan kleine bedrijven.
Afhankelijk van de diensten die u wilt uitbesteden, kunt u verwachten dat u een bedrag van € 1.000 tot € 10.000 per maand betaalt. Als u net met uw bedrijf bent begonnen, betaalt u rond de € 1.000. Marketing omvat voornamelijk het ontwikkelen van uw online aanwezigheid en het opbouwen van naamsbekendheid. Grotere bedrijven betalen rond de € 10.000, omdat ze het volledige aanbod online marketingdiensten nodig hebben om te kunnen blijven groeien.
Het uitbesteden van online marketing heeft tal van voordelen:
Het lijkt misschien alsof het uitbesteden van marketing duur is, maar als u de kosten vergelijkt met het inhuren van intern personeel, bespaart u een aanzienlijk bedrag. Houd rekening met salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en andere kosten: u krijgt een heel team voor een fractie van wat u een fulltime medewerker zou betalen.
Een groot aantal tools kunnen u helpen uw marketinginspanningen te verbeteren. Ze verbeteren bijvoorbeeld de analyse, versnellen de implementatie en leiden tot een hogere ROI.
Geen van deze tools is te duur voor u. Het probleem is dat als u ze allemaal bij elkaar optelt, ze ver buiten het budget van de meeste kleine bedrijven vallen. Wanneer u uw online marketing uitbesteedt, is toegang tot tools vaak in de prijs inbegrepen.
U moet het online marketingbureau informatie over uw bedrijf geven, maar verder is er geen training nodig. Telkens wanneer er een verandering is op het gebied van online marketing (zoals een update van het Google-algoritme of een social mediaplatform dat een nieuwe functie toevoegt), kunt u verwachten dat uw online marketingbureau een training voor het team verzorgt.
Kleine en middelgrote bedrijven die wel online marketeers in dienst nemen, merken vaak dat ze zich maar één werknemer kunnen veroorloven. Neemt deze medewerker een ziektedag of vakantie op, dan gaat de marketing even op pauze. Terwijl er een aantal zakelijke activiteiten zijn die u in de wacht kunt zetten, is online marketing daar niet een van. Als een teamlid om welke reden dan ook niet kan werken, heeft het online marketingbureau bij uitbesteden altijd iemand anders die het werk kan overnemen.
De professionals van een online marketingbureau kunnen een nieuw perspectief bieden. Ze zullen samenwerken om met ideeën te komen waar geen enkel individu alleen op zou komen, wat elk aspect van uw marketing zal verbeteren.
Daarentegen kan alleen het ontvangen van ideeën van uw eigen medewerkers leiden tot een tunnelvisie, vooral als uw medewerkers allemaal een vergelijkbare achtergrond hebben of als uw team vrij klein is.
Er zijn enkele nadelen aan online marketing uitbesteden - het is belangrijk om deze ook in gedachten te houden.
Veel ondernemers aarzelen wanneer ze de eerste keer willen uitbesteden, omdat ze het idee om de controle over elk aspect van hun bedrijf op te geven niet leuk vinden. Het is waar dat het marketingteam uw bedrijf in een nieuwe richting op kan sturen, vooral op het gebied van merkimago.
Er zijn twee dingen die u moet doen om te voorkomen dat dit een probleem wordt
Geef eerst duidelijk aan wat u wilt, inclusief het imago dat u voor uw merk wilt creëren. Ten tweede, accepteer dat het marketingteam weet wat ze doen. U moet erop kunnen vertrouwen dat het online marketingbureau de juiste beslissingen neemt voor uw bedrijf.
Uw strategie kan inconsistenties bevatten als u van het ene marketingbureau naar het andere overstapt. Dit kan nodig zijn als uw eerste keuze niet aan uw verwachtingen voldoet. U kunt dergelijke problemen volledig voorkomen door vanaf het begin het juiste online marketingbureau te selecteren. Dit betekent tijd steken in het uitzoeken wat uw bedrijf nodig heeft.
Een groot verschil tussen een online marketingbureau en eigen personeel is dat het bureau ook andere klanten heeft. Ze kunnen niet al hun tijd aan uw behoeften besteden, wat betekent dat u mogelijk op uw werk moet wachten, vooral als u om wijzigingen vraagt.
Alleen u en uw interne medewerkers begrijpen het DNA van uw bedrijf. Om uw marketingstrategie effectief te laten zijn, is het echter belangrijk dat het bureau zoveel mogelijk over uw bedrijf weet. Dit kan een uitdaging zijn en het kan betekenen dat u het bureau moet vragen om aanpassingen te maken voordat u marketingcampagnes kunt lanceren, vooral in het begin.
Er zijn enorm veel online marketingtaken die u kunt uitbesteden. Om een effectieve marketingstrategie te ontwikkelen, moet u er meerdere combineren. De volgende zijn enkele van de belangrijkste die u zeker moet uitbesteden als u geen interne expertise heeft.
Om ervoor te zorgen dat gebruikers u online kunnen vinden, moet u zoekmachineoptimalisatie gebruiken. SEO is niet alleen ingewikkeld, het verandert voortdurend. Zelfs als het personeel van uw bedrijf bekend is met SEO tactieken van twee jaar geleden, hebben ze al verouderde kennis. U hebt ondersteuning nodig van iemand die op de hoogte blijft van de laatste updates.
Uw marketinginspanningen zullen lang niet zo effectief zijn als u geen gebruiksvriendelijke, geoptimaliseerde website heeft. Als u al een website heeft, kan het de moeite waard zijn om het bureau te vragen deze bij te werken om aspecten als SEO en navigatie te verbeteren.
Het element dat SEO en uw website met elkaar verbindt, is content. Via contentmarketing creëert u content voor uw website en blog, evenals guest posts om nog meer verkeer naar uw website te trekken en leads te genereren. Een online marketingteam bestaat uit een strateeg om de beste strategie te bepalen, een zoekwoordonderzoeker, een schrijver om de content te maken en een SEO-expert om ervoor te zorgen dat de content wordt geoptimaliseerd.
Als u eenmaal leads hebt gegenereerd, is een van de beste manieren om ze te informeren door middel van e-mailmarketing. U kunt bijvoorbeeld regelmatig een e-mailnieuwsbrief sturen met interessante, nuttige informatie die uw bedrijf als autoriteit positioneert. Marketeers bij een online marketingbureau weten hoe ze e-mails moeten schrijven die converteren.
Klanten verwachten u te vinden op social media. Social media marketing is echter een van de meest tijdrovende activiteiten, omdat het noodzakelijk is om constant nieuwe content te creëren en regelmatig te posten. Daarnaast moet u interactie hebben met gebruikers om de betrokkenheid hoog te houden. Een ervaren social media marketeer kan dit en weet hoe u resultaten kunt meten om u strategie te blijven verbeteren.
Bovenstaande zijn allemaal organische methoden van online marketing. Door Google Ads advertenties in de mix op te nemen, kunt u uw bereik verder vergroten, zowel op sociale media als in zoekresultaten. Vertrouwen op professionele marketeers zorgt ervoor dat u het grootst mogelijke rendement uit uw investering haalt.