Trigger marketing bestaat uit het versturen van berichten of notificaties op een bepaald moment, in antwoord op een evenement (event based marketing). Verschillende gebruikersacties activeren verschillende berichten om maatwerk te maximaliseren. Wat nog belangrijker is, is dat het bereiken van klanten op het perfecte moment de kans op conversie vergroot.
Bij dit soort marketing draait alles om events. Een event kan een gebruikersactie zijn (een whitepaper downloaden, meer dan 3 minuten op een bepaald gedeelte van uw website doorbrengen, een app installeren, enz.) of een specifieke datum (Vaderdag, Kerstmis, Black Friday, enz.). Elk van deze gebeurtenissen genereert een aangepast antwoord voor bepaalde gebruikers. Met Kerstmis kunt u bijvoorbeeld een e-mail over speelgoed sturen naar gebruikers met jonge kinderen.
Een van de belangrijkste sleutels om marketing te activeren, is automatisering. Dit kan worden gedaan door middel van tools, zoals HubSpot, en het stelt ons in staat om de impact te maximaliseren en zeer geavanceerde campagnes te creëren met een minimale tijdsinvestering.
Een ander kenmerk om in gedachten te houden is dat hoewel e-mails een veelvoorkomend voorbeeld zijn van trigger marketingcampagnes, dit soort campagnes niet beperkt zijn tot e-mail. Op trigger based mobile marketing is ook een trend om op te letten en een goede manier om het meeste uit uw app te halen.
Trigger e-mailcampagnes kunnen zo complex en geavanceerd zijn als uw strategie toestaat. Als richtlijn om aan de slag te gaan, zijn dit enkele van de meest voorkomende 'sleutelmomenten' om dergelijke campagnes te lanceren.
Het bieden van een geweldige klantervaring is essentieel voor succes. Door gepersonaliseerde berichten te verzenden die zeer relevant en perfect getimed zijn, krijgen uw klanten het gevoel dat u weet wat ze nodig hebben, en u zorgt ervoor dat ze het krijgen.
Klanten die zich gewaardeerd en verzorgd voelen, zijn klanten die meer en vaker zullen kopen en bij elke aankoop meer zullen uitgeven. Een geweldige klantervaring en -tevredenheid leiden tot een hogere klantloyaliteit.
Door uw trigger marketing en -automatisering te gebruiken om klanten betrokken en responsief te houden, bouwt u vertrouwen op en kunt u uw klanten opnieuw aanspreken en behouden. Verbeterde klantloyaliteit leidt ook tot meer customer advocacy, wat een sleutelelement is in het succes van online marketing.
Door uw leads tevreden te houden en het gevoel te hebben dat ze gezien en gewaardeerd worden, in elke fase van de koopcyclus, zorgt u ervoor dat u top of mind bent wanneer ze klaar zijn om te kopen. U bent ook top of mind als ze een aanbeveling doen aan anderen.
Naast directe verkoop zijn merkbekendheid en customer advocacy belangrijke aspecten van elke trigger marketingcampagne, omdat ze leiden tot hogere conversies.
Leads koesteren en betrokken houden met relevante, informatieve en nuttige informatie in elke fase van het klanttraject is de beste manier om ze te behouden tot de conversie.
Trigger marketing is vooral handig om klanten door de funnel te leiden door te identificeren waar ze aarzelen en hun terughoudendheid op dat precieze punt op hun reis aan te pakken.
Trigger marketingcampagnes werken het beste wanneer uw geautomatiseerde marketingtriggers nauwkeurig zijn gedefinieerd, en de actie die ze activeren onmiddellijk en zeer relevant is voor de ontvanger op dat moment.
Om dit te bereiken, moet u rekening houden met de volgende vijf stappen wanneer u uw evenement of op trigger based marketingcampagne opzet:
Het goed begrijpen van uw buyer persona is vooral belangrijk voor geautomatiseerde marketingcampagnes, waar geen ruimte is voor een flexibele aanpak.
Met een nauwkeurige en gedetailleerde customer- of buyer persona kunt u de pijnpunten, motivaties en uitdagingen van de klant analyseren in elke fase van hun reis.
Zo vindt u in elke fase van de reis de juiste manieren om uw communicatie en aanbod te personaliseren, wat leidt tot hogere conversies. Uw automatiseringsprocessen kunnen die informatie vervolgens gebruiken en op grote schaal implementeren, waardoor zoveel mogelijk potentiële klanten een geweldige klantervaring krijgen.
Trigger marketing is afhankelijk van software, waarvoor duidelijk gedefinieerde 'als/dan'-criteria moeten worden ingesteld, zodat een actie kan worden gestart door een gebeurtenistrigger.
Triggers kunnen gebaseerd zijn op alles wat uw software kan meten. Die meetbare ‘event’ of ‘trigger’ zet vervolgens een actie of reeks acties in gang.
Een manier om te bepalen waar/wanneer uw triggers het meest effectief zijn, is door uw customer lifecycle te analyseren en te zien waar u klanten verliest. Waar vallen klanten af?
Op die punten zullen op triggers gebaseerde communicatie en relevante, waardevolle aanbiedingen een effectieve manier zijn om ze weer aan het werk te krijgen en ervoor te zorgen dat ze door de funnel blijven bewegen.