Een resultatenpagina van een zoekmachine of SERP verschijnt wanneer gebruikers een zoekopdracht invoeren. Gebruikers voeren een specifieke zin of zoekwoord in en de zoekmachine geeft een overzicht van alle resultaten die verband houden met of identiek zijn aan de zoekopdracht op een SERP. De meeste zoekmachines produceren resultaten op basis van een breed scala aan factoren, niet alleen op basis van het zoekwoord. Dit zorgt voor een unieke SERP elke keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert.
Elke zoekmachine is anders in de manier waarop deze de resultaten categoriseert en weergeeft aan een zoeker, maar de meeste zoekmachines hebben functies die bedoeld zijn om de vraag van de zoeker rechtstreeks op de SERP te beantwoorden, zonder dat de zoeker noodzakelijkerwijs op een resultaat hoeft te klikken. Dit kan de vorm hebben van een knowledge graph, afbeeldingsresultaten, gerelateerde vragen of een ander type kenmerk.
Vooral Google heeft een groot aantal verschillende functies en snippets op hun SERP pagina's, die allemaal variëren afhankelijk van de vraag die wordt gesteld. Hieronder staan enkele van de meest voorkomende kenmerken van SERPs, waarbij Google als voorbeeld wordt gebruikt.
Organische resultaten zijn een lijst met te bezoeken sites die een vraag beantwoorden. Alles dat geen advertentie label ernaast heeft, wordt als organisch beschouwd, omdat er geen zoekmachinemarketing (SEM) voor nodig is om op de SERP te ranken. In plaats daarvan bepalen de relevantie van zoekwoorden voor de zoekopdracht, de autoriteit van de site en andere rangschikkingsfactoren de volgorde van organische resultaten.
Er zijn ook advertenties en gesponsorde berichten zichtbaar die ofwel bovenaan een SERP ofwel onderaan verschijnen. Deze kunnen organische resultaten naar beneden duwen en kunnen sommige zoekers in verwarring brengen waardoor ze op advertentie resultaten klikken in plaats van op organische resultaten, in de veronderstelling dat de advertentie eigenlijk het beste resultaat is. Sommige zoekers kunnen echter verstandig omgaan met deze advertenties en slaan ze over, om in plaats daarvan op zoek te gaan naar het beste organische resultaat (zelfs als dit hetzelfde is als het advertentieresultaat).
Wat het zichtbare advertentieresultaat bepaalt, hangt nog steeds af van het algoritme van Google, maar veel bedrijven kunnen specifieke Google Ads (betaalde zoekwoorden) aanschaffen, zodat hun bedrijf bovenaan (of onderaan) een SERP verschijnt.
Als een organisch topresultaat bijzonder informatief is, kan Google van dat resultaat een featured snippet bovenaan de pagina maken. Deze snippets geven een deel van de informatie weer aan de bovenkant van de resultaatpagina (soms gecombineerd met een afbeelding als eerste resultaat), tonen de URL onderaan de snippet en de informatieve tekst van de site erboven.
Knowledge cards verschijnen bovenaan een SERP en kunnen een hele reeks informatie beslaan die doorgaans verband houdt met statistische gegevens of gegevens die zijn verzameld uit bronnen met een hoge autoriteit of uit bepaalde partnerschappen tussen Google en een data collection organisatie.
Gerelateerde vragen worden meestal gegenereerd wanneer Google probeert te bepalen of een zoeker meer context nodig heeft of nog vragen heeft over zijn eerste zoekopdracht. Deze worden meestal bovenaan de pagina weergegeven, soms onder de eerste paar resultaten, en lijken op featured snippets wanneer u op de vragen klikt. Elke vraag wordt uitgevouwen en toont een topresultaat voor die vraag, waardoor de zoeker meer informatie krijgt.
Recensies zijn doorgaans bedrijven die ook in SERPs verschijnen. De recensie is vaak gekoppeld aan de Google bedrijvenpagina van het bedrijf, waar klanten een recensie van één tot vijf sterren over het bedrijf kunnen achterlaten, evenals een opmerking indien nodig. Gewoonlijk worden de beoordelingen net onder de titeltag en URL weergegeven, maar direct boven de metabeschrijving van het resultaat.
Zowel image packs als video packs kunnen overal op een SERP verschijnen, maar verschijnen meestal als een speciale horizontale lijn met gerelateerde afbeeldingen of video's in de SERP. Meestal staan ze bovenaan een pagina, maar dat is niet altijd het geval.
Deze resultaten worden ingevuld wanneer Google vaststelt dat een visueel antwoord op de vraag nuttig kan zijn. Gelukkig kunnen bedrijven ranken voor deze resultaten, daarom is het belangrijk om uw afbeeldingen op uw site te optimaliseren.
Als het onderwerp van de zoekopdracht van een zoeker gerelateerd is aan een recent nieuwsbericht of actuele gebeurtenis, plaatst Google nieuwsresultaten bovenaan (of in de buurt van) een SERP. Deze verschijnen meestal onder een kleine kop 'In het nieuws' die deze inhoud visueel scheidt van de andere organische resultaten.
Net als bij Google Ads en gesponsorde resultaten, zijn Google Shopping resultaten ook betaalde plekken op een SERP. Gewoonlijk zal een shopping resultaat alleen specifieke informatie benadrukken, zoals een foto van het product, de prijs, de informatie van de verkoper en mogelijk een beoordeling of locatietag (als het item zich in een fysieke winkel bevindt en niet op een marketplace. Wanneer een zoeker op het shopping resultaat klikt, wordt hij naar de pagina van dat product geleid.
Afhankelijk van uw privacy instellingen weet Google mogelijk al waar u woont. Maar voordat u bang wordt, deze informatie is alleen bedoeld om zoekers te helpen resultaten te vinden als ze een locatie gebaseerde vraag stellen.
Voor 'beste Italiaans eten bij mij in de buurt' moet Google bijvoorbeeld uw locatie weten, zodat het u het beste antwoord kan geven. De resultaten kunnen een Google kaartfragment bevatten, met specifieke bedrijven gemarkeerd door een rode punaise en onder de kaart vermeld met contactgegevens en recensies.
Bij het stellen van complexere juridische, wetenschappelijke of op onderzoek gebaseerde vragen, kan Google Scholar inspringen met een snippet bovenaan de SERP. Deze resultaten kunnen verwijzen naar het tijdschrift waarin het wetenschappelijke artikel is gepubliceerd, maar ook naar het aantal mensen dat dit als bron in andere journalistieke teksten heeft genoemd. U hebt ook rechtstreeks toegang tot Google Scholar als u geïnteresseerd bent in hun selectie van tijdschriften, teksten, onderzoek en wetenschappelijke artikelen.
Zoals eerder vermeld, is het manipuleren van SERPs niet mogelijk voor resultaten op de lange termijn. Google en andere zoekmachines zijn constant bezig met het updaten en verbeteren van hun product om gebruikers de beste resultaten te bieden, dus zelfs als het u lukt om het systeem een tijdje te bespelen, is de kans groot dat het niet lang zal duren. Met Black Hat SEO trucs zoals keyword stuffing komt u niet zo ver.