SEO SNEL bedrijfslogo

Wat is SERP?

Search Engine Results Page

Een resultatenpagina van een zoekmachine of SERP verschijnt wanneer gebruikers een zoekopdracht invoeren. Gebruikers voeren een specifieke zin of zoekwoord in en de zoekmachine geeft een overzicht van alle resultaten die verband houden met of identiek zijn aan de zoekopdracht op een SERP. De meeste zoekmachines produceren resultaten op basis van een breed scala aan factoren, niet alleen op basis van het zoekwoord. Dit zorgt voor een unieke SERP elke keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert.

De verschillende SERP functies

Elke zoekmachine is anders in de manier waarop deze de resultaten categoriseert en weergeeft aan een zoeker, maar de meeste zoekmachines hebben functies die bedoeld zijn om de vraag van de zoeker rechtstreeks op de SERP te beantwoorden, zonder dat de zoeker noodzakelijkerwijs op een resultaat hoeft te klikken. Dit kan de vorm hebben van een knowledge graph, afbeeldingsresultaten, gerelateerde vragen of een ander type kenmerk.

Vooral Google heeft een groot aantal verschillende functies en snippets op hun SERP pagina's, die allemaal variëren afhankelijk van de vraag die wordt gesteld. Hieronder staan enkele van de meest voorkomende kenmerken van SERPs, waarbij Google als voorbeeld wordt gebruikt.

Organische resultaten

Organische resultaten zijn een lijst met te bezoeken sites die een vraag beantwoorden. Alles dat geen advertentie label ernaast heeft, wordt als organisch beschouwd, omdat er geen zoekmachinemarketing (SEM) voor nodig is om op de SERP te ranken. In plaats daarvan bepalen de relevantie van zoekwoorden voor de zoekopdracht, de autoriteit van de site en andere rangschikkingsfactoren de volgorde van organische resultaten.

Gesponsorde resultaten of Google Ads

Er zijn ook advertenties en gesponsorde berichten zichtbaar die ofwel bovenaan een SERP ofwel onderaan verschijnen. Deze kunnen organische resultaten naar beneden duwen en kunnen sommige zoekers in verwarring brengen waardoor ze op advertentie resultaten klikken in plaats van op organische resultaten, in de veronderstelling dat de advertentie eigenlijk het beste resultaat is. Sommige zoekers kunnen echter verstandig omgaan met deze advertenties en slaan ze over, om in plaats daarvan op zoek te gaan naar het beste organische resultaat (zelfs als dit hetzelfde is als het advertentieresultaat).

Wat het zichtbare advertentieresultaat bepaalt, hangt nog steeds af van het algoritme van Google, maar veel bedrijven kunnen specifieke Google Ads (betaalde zoekwoorden) aanschaffen, zodat hun bedrijf bovenaan (of onderaan) een SERP verschijnt.

Featured Snippets

Als een organisch topresultaat bijzonder informatief is, kan Google van dat resultaat een featured snippet bovenaan de pagina maken. Deze snippets geven een deel van de informatie weer aan de bovenkant van de resultaatpagina (soms gecombineerd met een afbeelding als eerste resultaat), tonen de URL onderaan de snippet en de informatieve tekst van de site erboven.

Knowledge cards en panels

Knowledge cards verschijnen bovenaan een SERP en kunnen een hele reeks informatie beslaan die doorgaans verband houdt met statistische gegevens of gegevens die zijn verzameld uit bronnen met een hoge autoriteit of uit bepaalde partnerschappen tussen Google en een data collection organisatie.

Gerelateerde Vragen

Gerelateerde vragen worden meestal gegenereerd wanneer Google probeert te bepalen of een zoeker meer context nodig heeft of nog vragen heeft over zijn eerste zoekopdracht. Deze worden meestal bovenaan de pagina weergegeven, soms onder de eerste paar resultaten, en lijken op featured snippets wanneer u op de vragen klikt. Elke vraag wordt uitgevouwen en toont een topresultaat voor die vraag, waardoor de zoeker meer informatie krijgt.

Beoordelingen

Recensies zijn doorgaans bedrijven die ook in SERPs verschijnen. De recensie is vaak gekoppeld aan de Google bedrijvenpagina van het bedrijf, waar klanten een recensie van één tot vijf sterren over het bedrijf kunnen achterlaten, evenals een opmerking indien nodig. Gewoonlijk worden de beoordelingen net onder de titeltag en URL weergegeven, maar direct boven de metabeschrijving van het resultaat.

Image packs en video's

Zowel image packs als video packs kunnen overal op een SERP verschijnen, maar verschijnen meestal als een speciale horizontale lijn met gerelateerde afbeeldingen of video's in de SERP. Meestal staan ze bovenaan een pagina, maar dat is niet altijd het geval.

Deze resultaten worden ingevuld wanneer Google vaststelt dat een visueel antwoord op de vraag nuttig kan zijn. Gelukkig kunnen bedrijven ranken voor deze resultaten, daarom is het belangrijk om uw afbeeldingen op uw site te optimaliseren.

Google Nieuws Resultaten

Als het onderwerp van de zoekopdracht van een zoeker gerelateerd is aan een recent nieuwsbericht of actuele gebeurtenis, plaatst Google nieuwsresultaten bovenaan (of in de buurt van) een SERP. Deze verschijnen meestal onder een kleine kop 'In het nieuws' die deze inhoud visueel scheidt van de andere organische resultaten.

Google Shopping resultaten

Net als bij Google Ads en gesponsorde resultaten, zijn Google Shopping resultaten ook betaalde plekken op een SERP. Gewoonlijk zal een shopping resultaat alleen specifieke informatie benadrukken, zoals een foto van het product, de prijs, de informatie van de verkoper en mogelijk een beoordeling of locatietag (als het item zich in een fysieke winkel bevindt en niet op een marketplace. Wanneer een zoeker op het shopping resultaat klikt, wordt hij naar de pagina van dat product geleid.

Locatie specifieke resultaten

Afhankelijk van uw privacy instellingen weet Google mogelijk al waar u woont. Maar voordat u bang wordt, deze informatie is alleen bedoeld om zoekers te helpen resultaten te vinden als ze een locatie gebaseerde vraag stellen.

Voor 'beste Italiaans eten bij mij in de buurt' moet Google bijvoorbeeld uw locatie weten, zodat het u het beste antwoord kan geven. De resultaten kunnen een Google kaartfragment bevatten, met specifieke bedrijven gemarkeerd door een rode punaise en onder de kaart vermeld met contactgegevens en recensies.

Journals en educatieve teksten (Google Scholar)

Bij het stellen van complexere juridische, wetenschappelijke of op onderzoek gebaseerde vragen, kan Google Scholar inspringen met een snippet bovenaan de SERP. Deze resultaten kunnen verwijzen naar het tijdschrift waarin het wetenschappelijke artikel is gepubliceerd, maar ook naar het aantal mensen dat dit als bron in andere journalistieke teksten heeft genoemd. U hebt ook rechtstreeks toegang tot Google Scholar als u geïnteresseerd bent in hun selectie van tijdschriften, teksten, onderzoek en wetenschappelijke artikelen.

Hoe kunt u SERPs beïnvloeden?

Zoals eerder vermeld, is het manipuleren van SERPs niet mogelijk voor resultaten op de lange termijn. Google en andere zoekmachines zijn constant bezig met het updaten en verbeteren van hun product om gebruikers de beste resultaten te bieden, dus zelfs als het u lukt om het systeem een tijdje te bespelen, is de kans groot dat het niet lang zal duren. Met Black Hat SEO trucs zoals keyword stuffing komt u niet zo ver.

Online Marketingbureau inhuren?

Heeft u een vertrouwde outsourcingpartner voor online marketing nodig om u te helpen uw bedrijf te laten groeien? SEO-SNEL heeft jarenlange ervaring met het helpen van bedrijven door het aanbieden van marketingoutsourcingdiensten.
  1. Home
  2. SERP

Content Marketing

Content Marketing

Content is altijd koning, maar de heerser van vandaag heeft een vreemde vorm van democratie gekozen. Uw koning moet de mogelijkheid hebben om de meerderheid te sussen.

Evolved Search Engine Optimization

Evolved Search Engine Optimization

SEO blijft veranderen en we zijn voortdurend in ontwikkeling om de best mogelijke resultaten te leveren. Wij zullen het plan dat werkt voor u maken.

Pay Per Click (PPC)

Pay Per Click

Zoekmachines besteden meer tijd aan premium voorpagina's met betaalde onroerend goed vermeldingen. U moet daar ook deel van gaan uitmaken. Wij bouwen een krachtige PPC Campagne.

Pay Per Click

Conversie Optimalisatie

Conversie Optimalisatie

Maak van uw toevallige bezoekers betalende klanten. Ga dan naar de volgende stap en zet ze om in Brand Advocates, die het woord, het woord van uw merk, zullen verspreiden. Start vandaag met Conversie Optimalisatie.

Conversie Optimalisatie

Web Ontwikkeling

Web Ontwikkeling

Krijg een website die werkt. Moderne klanten hebben hoge verwachtingen, de oude site is gewoon niet meer van deze tijd. Maak vandaag een nieuwe start. Een moderne website die geschikt is voor elk scherm.

Web Ontwikkeling

Sociale Media marketing

Sociale Media Marketing

Bouw een gemeenschap van Brand Advocates. Laat hen het woord van uw bedrijf verspreiden. Onze social media experts helpen u om klanten op de juiste platforms aan te trekken. Begin vandaag nog!

Sociale Media Marketing

Optimalisatie

Onze zoekmachine optimalisatie (SEO) diensten zijn ontworpen om de zichtbaarheid te verhogen binnen de algoritmische ('natuurlijke', 'organische' of 'vrije') zoekresultaten om kwalitatief en gericht verkeer te leveren naar uw website. We zijn een full-service online marketing bureau en specialist in SEO en de #1 op het gebied van online marketing in Nederland. Het optimaliseren van uw website is ons dagelijks werk. Online marketing bureau SEO SNEL.

Optimalisatie »

Webteksten

Het produceren van content die prospects en klanten bezighoudt, is de grootste uitdaging van content marketing waar bedrijven vandaag de dag mee geconfronteerd worden. Wij hebben de tijd, inzet en middelen die nodig zijn om waardevolle content activa voor uw team te creëren. Wij hebben de beste SEO tekstschrijver in huis die SEO teksten schrijft voor uw website en SEO tips geeft. Deze tekstschrijver werkt volgens een SEO Checklist en zal uw SEO teksten op een professionale manier schrijven.

Webteksten »

Webstatistieken

Google Analytics is één van de meest doeltreffende instrumenten in online marketing. Door gebruik te maken van Google Analytics data kunnen wij niet alleen inzicht krijgen in hoeveel verkeer er naar uw site komt, maar ook waar het verkeer vandaan komt en wat gebruikers ter plaatse doen. Een Google Analytics account is onmisbaar voor elke website en onze Google Analytics consultant helpt u graag bij het installeren en het uitlezen van de statistieken van uw website.

Webstatistieken »

Zoekmachine Optimalisatie

Het bouwen van een solide basis voor economische groei. Technische SEO analyse is de basis van elke levensvatbare SEO campagne. Zonder deskundige website-analyse, is het onmogelijk om te weten hoe en of de zoekmachines uw website zien. We bieden de beste SEO (Search Engine Optimization) en online marketing diensten van Nederland. Onze SEO diensten bieden de garantie op een toppositie in Google. Neem vandaag nog contact met ons op en uw website zal snel stijgen.

Zoekmachineoptimalisatie »

Zoekmachine Adverteren

We begrijpen dat het succes van gerichte reclame een samenwerkingsverband is. Wij willen samen met u de zoekwoorden en de belangrijkste zinnen, die relevant zijn voor rankings, verbeteren. Een Google AdWords expert zal samen met u bepalen welke zoekwoorden de meest kansen hebben om te groeien. Aan de hand van de SEO score en SEO check van uw website beoordelen wij of de uitslag die de SEO check laat zien het noodzakelijk maakt om de SEO content van uw SEO website aan te passen.

Zoekmachine Adverteren »

E-mail Marketing

Wat is e-mail marketing? E-mail marketing is een vorm van direct marketing die gebruik maakt van e-mail om een commerciële boodschap, over een product of dienst van uw bedrijf, aan potentiële en huidige klanten over te brengen. E-mail marketing is een vorm van viral marketing en direct marketing waarmee u tegen lage kosten kunt adverteren. Onze e-mail marketing consultant kent alle marketing trends op het gebied van e-mail marketing en helpt uw bedrijf met het maken van effectieve mailings

E-mail Marketing »

Internet Adverteren

Zoals PPC (pay per click) al aangeeft, betaalt u wanneer bezoekers klikken op uw advertentie. Met andere woorden u betaalt alleen voor het daadwerkelijk doorklikken naar uw website. Met PPC (pay per click) marketing kunt u tegen lage kosten adverteren op het internet. Uw website wordt weergegeven volgens uw bod voor een bepaald zoekwoord. Onze online marketing consultant bedenkt de beste marketing strategie voor uw bedijf. Met Google Adwords Pay Per Click adverteren kunt u altijd op de eerste plek staan.

Internet Adverteren »

Facebook Adverteren

Sociale Media Advertentie Diensten. Bereik uw doelgroep. Dankzij sociale media reclame kunnen merken gerichte advertenties leveren aan gekwalificeerde gebruikers en efficiënter verkeer naar hun websites leiden. Sociale media reclame zorgt voor micro-targeting van uw core doelgroep op basis van onder andere de locatie, leeftijd, geslacht en interesses. Adverteren op Facebook doet u tegen lage kosten. Facebook Marketing en een advertentie op facebook trekt altijd de aandacht van uw doelgroep.

Facebook Adverteren »