Een postorderbedrijf is een bedrijf dat producten verkoopt via catalogi, internet, televisie en andere media. In tegenstelling tot traditionele winkels, zijn postorderbedrijven niet afhankelijk van fysieke locaties. Ze verkopen producten op afstand en verzenden ze rechtstreeks naar de klanten. Postorderbedrijven bestaan al meer dan een eeuw en hebben zich aangepast aan de veranderende tijden en technologieën.
De geschiedenis van postorderbedrijven begint in de Verenigde Staten in de late 19e eeuw. Het eerste postorderbedrijf was Montgomery Ward, opgericht in 1872 door Aaron Montgomery Ward. Hij verkocht producten aan boeren in landelijke gebieden via catalogi. Ward had het idee dat hij boeren kon bereiken die te ver van de stad woonden om naar de winkel te gaan. Zijn catalogi bevatten afbeeldingen van producten, beschrijvingen en prijzen. Klanten konden hun bestellingen plaatsen per post en betalen via postwissels. Het bedrijf groeide snel en tegen het einde van de eeuw was Montgomery Ward een van de grootste postorderbedrijven van de VS.
Het succes van Montgomery Ward inspireerde andere bedrijven om ook postorderbedrijven op te richten, waaronder Sears, Roebuck and Company. Sears gebruikte dezelfde catalogusformule als Montgomery Ward en begon met het adverteren op de radio en later op televisie. In de jaren 50 en 60 begon Sears zich te richten op auto's, huizen en zelfs verzekeringen. De catalogus van Sears werd een symbool van de Amerikaanse consumptiecultuur.
In Europa werd het eerste postorderbedrijf opgericht in de jaren 20 van de 20e eeuw. In Duitsland begon het bedrijf Neckermann met het verkopen van kleding en textiel via postorder. In de jaren 50 en 60 begon Neckermann zich te richten op vakanties en reizen. Het bedrijf groeide snel en breidde uit naar andere landen, waaronder Nederland, België en Frankrijk. In de jaren 80 en 90 waren postorderbedrijven als Neckermann, Quelle en Otto populair in Europa.
Met de opkomst van internet veranderden postorderbedrijven hun bedrijfsmodellen. Bedrijven als Amazon begonnen met het verkopen van boeken en later ook andere producten via het internet. Het bedrijf groeide snel en werd een van de grootste online retailers ter wereld. Andere postorderbedrijven volgden het voorbeeld van Amazon en begonnen ook producten online te verkopen.
Tegenwoordig zijn postorderbedrijven niet langer afhankelijk van catalogi en postwissels. Klanten kunnen online winkelen en betalen met creditcards, PayPal en andere elektronische betaalmethoden. Bedrijven gebruiken geavanceerde algoritmen en big data-analyse om te voorspellen welke producten klanten willen kopen en hoeveel voorraad ze moeten hebben.