Een header staat bovenaan elke pagina en dient een paar zeer belangrijke doelen. Het doet meer dan alleen uw logo een plek geven; het maakt deel uit van een consistente gebruikerservaring die alle goede websites met elkaar delen. Het ontwerp van een header kan van site tot site verschillen, maar de kernfuncties die bepalen hoe een site wordt genavigeerd en ervaren, blijven hetzelfde.
Het header gedeelte is meestal consistent op alle pagina's van de website, maar sommige ontwerpen geven de startpagina een iets andere header om de aandacht te vestigen op de uitgelichte delen van de site. Over het algemeen maakt een goede header uw website gemakkelijker te navigeren, laat uw merk zien en zorgt voor een consistente browse-ervaring op uw hele website.
U krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken, daarom is uw website header zo belangrijk. Een header helpt bij het identificeren van een website en geeft informatie over het merk. Het is ook een kans om uw bedrijfsethos te versterken of een bepaalde belangrijke boodschap over te brengen.
Zie een website header als de etalage van een winkel in de winkelstraat. Als u buiten staat, ziet u de naam van het bedrijf en de etalage die informatie geeft over wat erin staat. Uw website header werkt op dezelfde manier alleen in digitale zin. Het is vooral een introductie die samenvat wat u te bieden hebt.
Eerst en vooral moet uw header de naam bevatten van het bedrijf of de website waarop mensen zijn beland. Dit kan door uw logo te gebruiken, of door een combinatie van uw logo en een slogan. Als uw logo nogal omvangrijk is, probeer dan in plaats daarvan te experimenteren met eenvoudige typografie. Of een pictogram dat uw merk vertegenwoordigt in plaats van het hele logo.
Een header moet duidelijk worden weergegeven en de merkkleuren van uw bedrijf bevatten, zodat bezoekers weten dat ze op de juiste website zijn. Afhankelijk van de opmaak van uw header, is het mogelijk om andere belangrijke informatie over uw bedrijf weer te geven. Bijvoorbeeld een telefoonnummer of links naar uw social media pagina's.
Onthoud echter dat uw header nog steeds eenvoudig en gemakkelijk te lezen moet zijn. Er is ook een mogelijkheid om extra informatie toe te voegen aan uw footer. Als u dit doet, kunt u voorkomen dat uw header er te rommelig uitziet.